Semoga Allah merahmati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday 29 March 2012

Kejang kaki semasa hamil!!

Agak busy sepanjang 3 hari yang lepas. ada kursus PBS.
Tau tak PBS tu apa? hehehe kalo anda seorang guru, inshaallah anda tahu.kalo bukan, abaikan saja :)
Baru aku sedar yang rupa-rupanya aku ni tak adalah sekuat mana yang aku sangkakan.
Al-maklumlah selama aku preggy ni, tak pernah plak aku muntah,pening, sakit kepala dan sebagainya.
Alih-alih masuk bulan ke-6 preggy ni.kejang kaki la pulak.
Itulah, jangan takbur sangat.hihi kan Allah dah bagi rasa.


Selalunya aku akan kejang kaki pada waktu pagi. malam tak pernah lagi la.
Ada orang kena time malam.dia punya sakit...ampunnn memang sakit.
masuk pagi tadi (ala-ala azan subuh dan mungkin kaki ni nak kejut tuan dia bangun semayang :)),
dah dua kali aku kena dalam minggu ni.kalo bagitau hubby bukan nak dipujuk.
lagi dia bebel la tak minum susu, tak cukup kalium,potassium la..yeke?
orang nak dia pujuk je..huhuhu aku pun tau memang aku kurang minum susu.hehehe who cares.
Tak sedap.padahal sebelum pregnant suka minum susu.Pelik! Orang mengandung memang pelik.Just admit it!

Ada jugak aku baca, cramp ni sebab baby dah makin membesar,so dia akan menekan urat/salur darah.
Jadi darah tak dapat mengalir dengan baik.mungkin gak..aritu scan baby dah dekat sekilo.berat dah tu kan????
Dan yang paling selalu aku baca, kurang kalsium lah! so sila minum Anmum.takpun pegilah cari mana-mana tablet susu.

Tanpa membuang masa...
ni ada info untuk kawan-kawan yang tengah mengandung.ramai tuhh.chaiyok chaiyok
kalu dah pernah kena...sila baca untuk cure
kalau belum kena, sila baca untuk prevent!


Cara- cara Pencegahan :


   1. Bersenam - regangkan kaki dan letakkan kaki pada aras yang agak tinggi apabila duduk atau berbaring.


   2. Utamakan makanan yang kaya dengan vitamin B,kalsium, roti, beras ceruh, hati dan sebagainya.


   3. Jangan duk bersilang kaki terlalu lama (yang ni feveret aku la)


  4. Lapik kaki dengan bantal (tinggikan kedudukan kaki semasa tido)


  5. Tidur mengiring.


Cara - cara Mengubati :

   1. Tegangkan otot yang kejang pada betis atau kaki anda dengan menarik kaki perlahan-lahan ke arah lutut.

   2. Urut otot-otot kaki dengan santai.

   3. Sapulah minyak angin agar berasa selesa :)

*terasa nak makan Maggi, tapi kalau dah tanya hubby memang dia kata NO!*
grrrrrr

3 comments:

azrah said...

lor ecah.. suh la en. hubby urut.. aku dulu slalu kena gak.. mlm2 n dekat nak subuh sbb termenggeliat n teralih badan.. mmg cramp.. ko suh anwar faiz tarik tapak kaki ko bagi tegak gitu.. pastu urut2 bawah betis ko.. skejap je reda.. tp nak elak terus mmg kena mkn tablet kalsium la..

Aisyah said...

ko ni...
faiz kan jauh..manalah dia ada masa aku cramp.
pnah sekali je masa g Medan aritu.
menggelepar aku dia tarik bagi lurus.tobat xnak dah!

azrah said...

Oo yeke.. icic.. aku ritu sakit gak, tp urut slow2 ok skjp je.. lain2 bdn kot.. baby ko besar kot.. hehe.. so, mkn tablet kalsium ye mummy cah